• Ondernemerscollectief in de industriële techniek

Wet DBA

DBA-bewust samenwerken met zzp’ers

De Wet DBA is een veelbesproken onderwerp dat bij zowel opdrachtgevers als zzp’ers vragen oproept. Met behulp van deze regelgeving wil de overheid schijnzelfstandigheid voorkomen en heldere afspraken tussen bedrijven en zelfstandigen op papier zien.

Bij Trestec hebben we de noodzaak om hierop te handelen al in een vroeg stadium begrepen en omarmd. Zo helpen we opdrachtgevers proactief om arbeidsrelaties te toetsen, vast te leggen, risico’s te minimaliseren en bewust samen te werken met zzp’ers.

Onze DBA-toetsing

Wij handelen proactief als het om de Wet DBA gaat. We toetsen, bouwen dossiers op en voeren persoonlijke gesprekken met zzp’ers.

  • Proactieve toetsing van arbeidsrelaties.
  • Periodieke herbeoordeling en goede documentatie.
  • Juridisch getoetste raamcontracten, goedgekeurd door de Belastingdienst.
  • Duidelijke communicatie en advies op maat.
  • Voorkomen van boetes, naheffingen en risico’s.

Wat is de wet DBA en wat betekent deze wet voor jou?

Zowel opdrachtgevers als zzp’ers vragen zich af wat de Wet DBA precies voor hen betekent. Wij hebben de veel gestelde vragen en antwoorden daarop voor je op een rij gezet:

Wat houdt de Wet DBA in?

DBA staat voor ‘Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties’. Binnen deze wet worden arbeidsrelaties beoordeeld: als zelfstandig of als schijnzelfstandig. Er is sprake van schijnzelfstandigheid wanneer iemand zich presenteert als zelfstandige, terwijl er volgens het oordeel van de Belastingdienst sprake is van een (verkapt) loondienstverband. Zo moet je als zelfstandige bijvoorbeeld zelf kunnen bepalen wanneer je de werkzaamheden uitvoert. Daarnaast dien je verschillende opdrachtgevers te hebben. Maar er zijn nog veel meer voorwaarden. Wordt hier niet aan voldaan? Dan kunnen sancties volgen. Vanaf 2025 handhaaft de Belastingdienst strenger op naleving van de wet DBA.

Meer weten?

Wil je meer informatie over wat de Wet DBA voor jou en onze samenwerking betekent? Neem vrijblijvend contact op. We helpen je graag aan alle antwoorden!

Veel gestelde vragen

Ja dat mag, mits je kunt aantonen dat deze persoon de werkzaamheden ook echt als zelfstandige uitvoert. Daarom wil Trestec zowel industriële opdrachtgevers als technische zzp’ers helpen om dit zo zorgvuldig als mogelijk vast te leggen.

De Belastingdienst spreekt van schijnzelfstandigheid wanneer een werknemer zijn of haar taken niet volledig zelfstandig uitvoert. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld:

  • De zzp’er is verplicht om instructies op te volgen.
  • Er is sprake van langdurige, structurele samenwerking.
  • De zelfstandige kan niet zomaar worden vervangen.
  • Hij/zij gebruikt bedrijfsmiddelen van de opdrachtgever.

Trestec heeft de complete checklist nauwkeurig uitgewerkt en neemt deze graag persoonlijk met jou door.

De Belastingdienst zal het dienstverband toetsen aan criteria zoals: de zelfstandigheid van de zzp’er, eigen bedrijfsmiddelen, aansprakelijkheid, de duur van de opdrachten en structurele activiteiten binnen het bedrijf. Met onze aanpak beschik je altijd over een uitgebreid dossier dat nauwkeurig aantoont hoe de arbeidsrelatie is getoetst en vastgelegd.

Als de Belastingdienst oordeelt dat er sprake is van schijnzelfstandigheid, kan dit leiden tot een naheffing van de loonbelasting en sociale premies die je volgens de regels eigenlijk had moeten betalen als werkgever. Daarnaast kan de Belastingdienst een boete opleggen en de correctie in de samenwerkingsvorm met terugwerkende kracht doorvoeren en doorberekenen.

  • Leg samenwerkingsafspraken vast in een modelovereenkomst.
  • Toets of de zzp’er daadwerkelijk zelfstandig werkt.
  • Voer regelmatige controles uit en rapporteer deze.

Trestec voert deze checks voor je uit en garandeert hiermee een bewuste samenwerking met zzp’ers.

Trestec neemt proactief maatregelen om te voldoen aan de Wet DBA. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld:

  • Persoonlijke gesprekken met zzp’ers om samenwerkingsverbanden te toetsen aan 40 criteria.
  • Werken met juridisch getoetste raamcontracten, goedgekeurd door de Belastingdienst.
  • Minimaal eens per kwartaal een herbeoordeling van alle arbeidsrelaties.
  • Gedetailleerde dossiers bijhouden met alle nodige bewijsstukken.